Saefellsjokull glacier – IJsland

Op de vraag waar ik de Toekomst het meest indringend heb gevoeld: in 2012, op de gletsjer van Snaefellsness, een vulkaan in het westen van IJsland. Indringend het besef ook, dat de Toekomst iets aan en van ons vraagt. Bijvoorbeeld welke vraag stelt de Toekomst aan ondernemende vrouwen? Kunnen we Antwoord geven aan de Toekomst?
Ophoog gereden en gewandeld via een smal dalletje bereiken we ‘Secret Entrance‘. En dat is precies de plek waar de spirit van de Berg zich meldt. Het heeft jaren geduurd voordat ik toestemming voelde om naar de col te gaan, jaren van voorbereiding. Een ongelooflijk indringend contact met de Toekomst. Voor me ligt het spoor over de gletsjer.

Verandering

De vraag om je aan te passen aan de gaande veranderingen wordt steeds duidelijker. Wie zich aanhoudend verzet tegen de veranderingen verliest vitaliteit en verzandt in controle, simpel willen houden en enorm energieverlies in piekeren hoe het toch verder moet. Oude tegenstellingen (mannelijk-vrouwelijk bv) verdwijnen en er verschijnen nieuwe geheelheden. Complexiteit verandert naar een ander niveau van samenstellingen. Geheel nieuwe assemblages. Polariteit krijgt een nieuwe betekenis.
Veranderingen gaan steeds sneller, het tempo van ontvouwen neemt enorm toe.
Afstemmend op deze grotere bewegingen klinkt er een Vraag uit de toekomst aan ondernemende vrouwen.

Nieuw Fundament

Het bewustzijn van de Aarde verandert, we zien dat terug in de resonans van de Aarde. Wij beginnen, bewust of onbewust op deze resonans mee te trillen en het is precies dat wat ons aanzet tot veranderingen.
In de afgelopen jaren (sinds 2012) is er een nieuw fundament ontstaan waarop nu een nieuwe daadkracht beschikbaar komt, nieuwe sensitieve communicatie en waar nieuwe vormen van samenwerken aan het ontstaan zijn.
Het nieuwe fundament wordt ook wel het Aquariustijdperk genoemd.

Welke vraag?

Hoe gaan ondernemende vrouwen zich aanpassen aan de veranderingen uit de toekomst? De nieuwe energie is niet voor iedereen 1-2-3 voorhanden, we leven in een overgangstijd, waar de Vraag om aanpassing luid klinkt. Onderzoeken, proberen, opnieuw beginnen.
We kunnen dit onderzoek voor ondernemende vrouwen doen in drie domeinen: caring, creativiteit en continuïteit.

Caring

De oude daadkracht valt nu weg. Ondernemen is lang gekenmerkt door competitie, concurrentie en winstmaximalisatie. Het neoliberalisme heeft de belofte van welvaart voor iedereen niet waargemaakt. Het heeft onze gemeenschappen individualistisch gemaakt, onze cultuur van gezamenlijkheid is veranderd, het land is leeggeroofd en de magie, het mysterie, het heilige is uit ons wereldbeeld van rationaliseren en machinedenken verdwenen. We blijven verweesd, verwaarloosd en vervreemd achter.
Caring is een holistische manier van leven die ik leerde van de Maoi’s in Nieuw Zeeland. Het richt zich op caring for the land, caring for the people en caring for the sacred. Hoe hangen deze samen en hoe kunnen ondernemende vrouwen in hun dagelijkse praktijk vorm geven aan caring? Caring is het nieuwe geld. Meer lezen over caring hier en hier.

Creativiteit

Welke vraag ligt er voor de omgang met creativiteit?
Nieuwe ideeën en initiatieven zijn levenskrachtig, wanneer ze ontsproten zijn aan innerlijk Vuur. Het is een drijfveer die diep uit je eigen binnenwereld komt, aangeraakt door het verlangen van je ziel om zich uit te drukken. Deze Initiële Puls verschijnt in een Ondeelbaar Moment en is in één keer duidelijk. Alleen deze pulsen zijn langdurig levenskrachtig.
De drager(s) van deze Initiële Puls wordt de firekeeper: steeds zal je het Vuur weer aanblazen vanuit de Initiële Puls. Je faciliteert het opbloeien (ontmoetingen), beschermt de context (onderscheidingsvermogen), je bent Opmerkzaam voor mogelijkheden (partners) en coördineert alles wat er in het creatieve proces verschijnt. Creativiteit is een wordingsprincipe. Ontvouwen en geleidelijk laten ontstaan.
Welke bewegingen liggen er dan voor ondernemende vrouwen? Wat zal er gaan veranderen? Wat kun je laten gaan? Hoeveel structuur is er nodig voor maximale stroming van creativiteit? Welke taal past bij ondernemende vrouwen, die zich bewust zijn van het wordingsprincipe van creativiteit? Hoe ziet samenwerken er dan uit?

Continuïteit

De gangbare manier van ‘stip op de horizon’, ‘lange termijndoelen’, ‘protocollen’ zullen gaan verdwijnen, eenvoudigweg omdat ze te weinig ruimte en vrijheid bieden om in het Moment te reageren op een voortdurend veranderende context. Tegelijkertijd worden Aandacht en Opmerkzaamheid belangrijke skills om in het moment te navigeren.
De Aandacht gaat naar het Leven doordragen, naar Levende Lijnen. We zijn allemaal ingebed in een relationeel weefsel van Levende Lijnen. Hoe geven we het Leven door en terug langs die Levende Lijnen? Kunnen we resoneren op deze Levende Lijnen en het relationele weefsel? Hoe kunnen we het belang van intergenerationaliteit vormgeven in de Levende Lijnen van vrouwelijke ondernemende vrouwen?

Ondernemende vrouwen

Is de Vraag uit de toekomst anders voor vrouwelijke ondernemers dan voor mannelijke ondernemers?
Ik denk van wel. Ondernemerschap is lang gekenmerkt door ons kapitalisme en neoliberalisme, dat sterk getekend is geraakt door winstmaximalisatie, competitie, exploitatie van mens en aarde, en concurrentie. Het is een manier van ondernemen geweest, die wel als hard en individualistisch wordt aangemerkt. Veel vrouwelijke ondernemers, vooral als ze dochters zijn van ondernemende vaders, hebben deze manier van werken geruisloos en naadloos overgenomen. Vaak hebben ze hun vrouwelijke kwaliteiten onzichtbaar of ondergeschikt gemaakt. Ze kampen vaak met uitputting en verlies van betekenis.
De Vraag uit de toekomst voor ondernemende vrouwen lijkt om de verzachting en verbinding weer terug te brengen. Om weer vitaliteit en betekenis in het ondernemen terug te brengen. Betekenis voor het land, de gemeenschap en het heilige.

Collectief

Om de noodzakelijke verzachting en verbinding op gang te brengen is het belangrijk dat ondernemende vrouwen, die deze calling voelen, samenkomen. Vrouwelijk ondernemen is een nieuwe weg in onze gemeenschap en het is belangrijk dat vrouwen elkaar kunnen inspireren op deze weg van verkennen van caring, creativiteit en continuïteit. Om elkaar steeds scherp en opmerkzaam te houden om te navigeren in een wereld, die deze weg en taal nog nauwelijks herkent, wellicht nog afwijst.
Uiteindelijk zullen deze vrouwen hun bijdrage geven aan het collectief van vrouwen en aan de gemeenschap, omdat zij deze frequentie voorleven en zelf in hun dagdagelijkse werkpraktijk oefenen en verfijnen.

Behoefte, waarde, geld

Wellicht kan het nieuwe bewustzijn van ondernemende vrouwen ook een impuls geven in nieuw denken over behoefte, waardering en geld.
Geld besteden wordt dan geleid door de vragen ‘wat is de behoefte?’, ‘welke waarde wordt gecreëerd?’ en ‘hoeveel geld is er nodig cq beschikbaar?’. Om te laten verschijnen waar behoefte aan is en wat als waardevol wordt beleefd. Wanneer vraag en aanbod zich gezamenlijk over deze vraag buigen, ontstaat er een heel andere dynamiek van Levende Lijnen tussen vraag en aanbod.

De Vraag

De Vraag uit de toekomst voor mij is, om vrouwen bewust te maken van deze nieuwe route, deze nieuwe beweging in onze gemeenschap om werkelijk weer te verzachten en te verbinden in het ondernemen. Om de overgang naar het volgende tijdperk moeiteloos te maken. Eenvoudigweg omdat we in onze dagelijkse, bewuste werkpraktijk deze toekomst al onderzoeken, uitproberen en voorleven.

Lie van Schelven
Juni 2023

Vraag uit de toekomst
Cape Reinga – Spirits Bay – Nieuw Zeeland
Welke Vraag stelt de Toekomst aan ondernemende vrouwen?
Getagd op: